maandag 15 augustus 2016

Dag 1: Amsterdam - Hirtshals, 3 aug 2016

Fietsen in Noorwegen is geen sinecure. Er zijn lang niet zoveel wegen als in Nederland.  Een leuk rondje rijden van zo'n 50 tot 100 kilometer is vaak een lastige opgave. Ruig landschap, steile bergen en hellingen gecombineerd met de lage bevolkingsdichtheid zorgen ervoor dat er weinig wegen zijn, die je via een leuk rondtochtje weer terugbrengen op de plaats van vertrek.
De wegen die er wel zijn, zijn vaak de drukkere doorgaande wegen (E-wegen) met het nodige vrachtverkeer etc. Kleinere weggetjes die afslaan van de grotere lopen vaak dood of voeren je kilometers lang rond door een desolaat landschap of langs de kust om vaak slechts een paar kilometer verderop weer uit te komen op de hoofdweg waar je eerder bent afgeslagen.

Kleinere verbindingsweggetjes, tussen de grotere wegen, zijn dungezaaid. En vaak ook lastig om te fietsen. Vooral vanwege de hellingsgraad van de vele stijgingen die je onderweg tegenkomt. De hoogteverschillen in Noorwegen zijn relatief beperkt. Klimmen duurt nooit langer dan een paar kilometer. Maar dat gaat dan wel de hele dag op en neer. Zelfs boven op een plateau aangekomen is het constant aanzetten op kleine venijnige hellingen.

Om zoveel mogelijk van het landschap te kunnen genieten is niet alleen een fiets met licht verzet nodig, maar ook een waarop je de nodige bagage mee kan nemen. Dat maakt het mogelijk dat je langere doorgaande routes kunt rijden en niet  langs dezelfde weg weer terug hoeft te fietsen.

Die bagage is dan aangepast aan de overnachtingswensen. Je kunt in Noorwegen kamperen waar je wil, maar campings zijn er ook genoeg te vinden. Tevens zijn er overal hutten waar je kunt overnachten. (Noorwegen is echter bepaald niet goedkoop, dus deze laatste mogelijkheid kan in de papieren kan lopen) Campings kosten zo'n 13-18 euro p.p.p.n.

Ik ging op pad met een complete kampeeruitrusting. (Voordeel van de Noorse campings is dat er overal mogelijkheden zijn om ter plekke in een keukentje eten te koken.) Alles gepakt op een stevige Koga Myata Terraliner, met Continental Vectran banden. Achter: twee fietstassen, tent, luchtmatras en slaapzak, voor: twee voorwieltassen en een stuurtas.



De eerste dag reed ik met de auto en fiets achterin van Amsterdam naar Hirtshals, om de volgende dag met Fjord Line over te steken naar Kristiansand.
's Avonds aangekomen in Hirtshals ging ik niet naar de camping om de tent op te zetten, maar reed vanaf het Transport Center bij binnenkomst van het stadje rechtsaf naar het strand bij Uggerby (8 km). Daar is aan het eind van de weg, voor je het strand op kunt rijden, een kleine parkeerplaats, met een gebouw waar water en een toilet aanwezig zijn. Keurig verzorgd met WC-papier. Officieel kamperen mag er niet, maar de auto 's nachts parkeren met een luchtbed achterin is geen probleem.  


    
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten